Mi kell a sikeres email marketinghez 2025-ben?

Halálra rémisztenek a legújabb technológiai változások, vonakodva követed őket, vagy lelkesen ott nyargalsz az élvonalban?
Így év elején alaposan megvizsgáltuk a nemzetközi piacot és szakmai blogokat, hogy milyen trendeket prognosztizálnak a technológia élvonalába tartozó versenytársaink, és a legnagyobb iparági szereplők és a szakértők. Megdöbbentően sok találgatással és annál kevesebb konkrétummal találkoztunk, ezért a SalesAutopilot csapatával kielemeztük a leghitelesebb nemzetközi forrásokat, majd a saját tapasztalatunkat hozzátéve összeszedtük, hogy mire érdemes figyelned, ha ki akarod használni 2025-ben az egyik legjobb megtérülést nyújtó marketing eszközben rejlő lehetőségeket.
Kezdjük pár alapvetéssel…
Először is késznek kell lenned megújulni. Érteni, hogy ami ma még frissen felfedezett bolygó (pl. az Open AI által nemrég bejelentett Agentek), az holnap már hétköznapi gyakorlat lesz (vagy nem lesz 🙂). Ami eddig elég jó volt, az holnap már nem hoz új érdeklődőket és kevés az átkattintáshoz. Biztos tudod: stagnálás nincs. Vagy fejlődsz, vagy hanyatlasz.
Másodszor tisztán kell látnod a pályán ahhoz, hogy megtanulj különbséget tenni a gombamód szaporodó AI alapú megoldások között: melyik segítheti a hatékonyságodat és melyik van még csak a bizonytalan kísérletezgetés fázisában?
Ebben a cikkben pont ezen fogunk megpróbálni segíteni neked!
Harmadszor tudnod kell, hogy mik a biznisz típusodnak megfelelő specialitások.
- Ha webáruházad van, tudnod kell, hogyan alakítsd ki webáruházad vevő kommunikációs folyamatait úgy, hogy versenyben maradhass a “nagyok” szédítő iramú térhódításával szemben.
- Ha szolgáltató vagy, egyszerre kell növelned a marketinged és a háttérműködésed hatékonyságát, hogy egyrészt jobban elérd a közönséged, másrészt az egyre növekvő működési költségek ne zabálják fel az összes profitod (vagy éppenséggel tartalékod).
- Ha pedig az infotermék bizniszben utazol, tudnod kell kiemelkedni a marketing zajból, és olyan erős kapcsolatot kiépíteni a vevőiddel, előfizetőiddel, hogy te legyél az utolsó, akiről hajlandók lemondani az életvitel növekvő költségei (B2C) vagy a növekvő cégműködtetési költségek (B2B) ellenére.
Ebben a pontban úgy tudunk neked segíteni, hogy, hogy a legpotensebb biznisz típusok számára külön-külön is készítünk tartalmakat, melyeket már most is megtalálsz itt a blogban.
De először kezdjük az alapokkal...
Magas megtérülés: mítosz vagy valóság?
Az email marketing továbbra is az egyik legmagasabb – 42-szeres (!) – megtérülést (ROI) hozó terület a digitális marketingen belül. Az emailt használók száma tavaly is növekedést mutatott, vagyis egy olyan tóban halászol, ahol egyre több a hal. Ez egy elég jó hír kezdésnek.
De mitől függ, hogy eléred-e az ágazatra jellemző 42:1 megtérülést Be tudsz-e hozni minden elköltött 1000 forintból 42 ezret csupán emailek segítségével?
A siker nagyjából ugyanazon múlik, mint a horgászatban:
- milyen a horgászbotod (technológia)
- jó helyen üldögélsz-e (piaci pozíció), tudod-e mire harapnak a halak (célcsoport ismerete)
- milyen a csalid (tartalom)
- jó-e az időzítésed (kampánytervezés).
Konkrétan lefordítva email marketingre…
…nem mindegy:
- mit tud a levelezőszoftvered,
- mennyire átgondolt a kommunikációd és a funneleid,
- kellőképpen jól definiált és szegmentált-e a célcsoportod, és
- relevánsak-e a tartalmaid.
Cápák között: KKV túlélési stratégia a multik árnyékában
KKV-ként a túlterhelt mindennapokban még az innovációra is kiszorítani némi időt néha olyan érzés, mint éjjeli viharban evezni a nyílt tengeren (vízsugárhajtásos rombolók között 😉): ijesztő, kimerítő, és főként esélytelennek tűnő.
De ha nem evezünk, előbb-utóbb elsüllyedünk, azaz lehúzhatjuk a rolót. Ráadásul KKV-ként vannak olyan csodafegyvereink, amiket egy multi nem tud bevetni, tehát valójában messze nem olyan esélytelen a helyzet, mint amilyennek elsőre tűnik.
Egy-egy új technológia kezdetben sokszor nehezen érthető, esetleg túl komplikált, vagy olyan drága, hogy csak a tőkeerős multik engedhetik meg maguknak. A Temu vagy a Shein eszköztárát látva szerintem legtöbben értik, hogy mire gondolok.
Aki nem teszi prioritássá külső és belső hatékonyságának optimalizálását, az óráról-órára veszít. Ha a lényegre szűkítem a megoldást, akkor “mindössze” az alábbi területekre szükséges fókuszálni:
- A célcsoport számára releváns, szegmentált és személyre szabott kommunikáció,
- a marketinged elérésének növelése egyre több és több kommunikációs automatizmusal,
- az időráfordítás optimalizálása belső automatizmusokkal,
- AI alapú technológiák beépítése a folyamatokba szintén a hatékonyság növelése érdekében.
A nagy és tőkeerős versenytársak között elengedhetetlen, hogy az alábbi trendek kulcsszereplőjévé válj, és ahelyett, hogy kiválasztanád magadnak azt az egy-két trendet, amelyik elsőre ismerős vagy szimpatikus, lépésről-lépésre bele kell ásnod magad mindegyikbe, és ki kell használod együttes erejüket.
Milyen trendek lesznek hatással az email marketing stratégiádra 2025-ben?
Az automatizálás és a mesterséges intelligencia egyre nagyobb szerepet kap, miközben a személyre szabott tartalom és a jó időzítés válik a hatékony kampányok alapjává.
A sablonos megoldások ideje lejárt, a vásárlók elvárásai is átalakultak: gyors válaszokat, releváns ajánlatokat és egyedi élményeket keresnek minden kattintásban. Ha nem tudsz ennek megfelelni, akkor nem vagy érdekes. A figyelemért folytatott verseny új megközelítéseket kíván.
#start-blue#
Nézzük, milyen trendek alakítják a következő évet - éveket!
- Relevancia, avagy hogyan tudsz folyamatosan érdekes maradni az olvasóid számára?
- AI az e-mail marketing jövőjében: trend vagy alapkövetelmény?
- A fáradhatatlan adatgyűjtés, a relevancia kulcsa
- Automatizálás, amitől nem személytelen, hanem még személyesebb lesz a kommunikációd
- Nagyfokú személyre szabás… ami automatizálás nélkül lehetetlen…
- Találd meg a hangod!*
- Még több hiteles(séget növelő), valódi, értékes videó tartalom
- Bevétel centrikus adatelemzés
- Eljött az idő, amikor az adatkezelésed jogszerűsége (GDPR) és az eredményességi mutatóid összeérnek
#end-blue#
Most pedig nézzük meg részletesen:
0. Relevánsnak kell maradnod
Talán irodalmi szempontból a végére illene, hiszen ez már a tanulság, mégis ezzel akarom kezdeni, hogy ha csak idáig olvasol, már akkor is hozzájuss cikk érdemi mondanivalójához. Az email marketing sikereid titka azon múlik, mennyire tudsz folyamatosan releváns maradni az egyes olvasóid számára. Ennyi az egész.
“Akkor igyuk meg a kólánkat, és menjünk haza…” - mondhatnánk egyik régi kedves barátom szava járásával, hisz a lényeget már hallottuk.
Vagy mégse'?
Hááát, relevánsnak maradni minden egyes olvasód számára újra és újra - nos, ez igényelni fog némi munkát. A jó hír, hogy megéri. Honnan tudjuk? Onnan, hogy a világ legnagyobb márkái is kőkeményen invesztálnak ebbe. És mi a rossz hír? Hát ez. Hogy a világ legnagyobb márkái is kőkeményen invesztálnak ebbe.
De nyugi, van remény! A cikk végére biztos összeáll a kép. Ugorjunk is bele!
1. AI az email marketing jövőjében: trend vagy alapkövetelmény?
2024 év végi adatok szerint az OpenAI aktív felhasználóinak száma világszerte 300 millió, ami ugyan a Facebook és a TikTok 2-3 milliárdos számainak töredéke, de ezek a számok folyamatosan meredek emelkedést mutatnak. Hivatalos hazai adatok nem állnak rendelkezésre, de a tendenciákat figyelembe véve 500 ezer körüli nagyságrend becsülhető. Ma már az AI használatának értelme nem igazán kérdés, a hogyan viszont sokkal inkább.
Az AI technológiák felhasználása hírlevélküldő rendszereken belül még meglehetősen korai fázisban jár, vékony és képlékeny a határ a “parasztvakítás” és a valóban hasznos funkciók között. Konkrét funkciók leírása helyett sok progózisnak szánt cikkben inkább ködszurkálással találkozunk, de a ködön már most is kétségkívül izgalmas lehetőségek sejlenek át.
Az AI használatának öt fő területe látszik már most is:
(i) Generatív AI megoldások.
Ez a leginkább magától értetődő, és egyben itt látjuk a legtöbb parasztvakítást is. A tárgy mezőtől a teljes emailen keresztül egy egész kampányig bármit tudsz készíteni AI-jal. Hogy a Jaspert, a Tóth Misi “whitelabel” csodaszoftverét, vagy a Chat GPT-t használod, szinte mindegy, a végeredmény leginkább a promptolás minőségén múlik.
Egyébként valójában egyáltalán nem mindegy, mit használsz. Mi abban hiszünk, hogy minél inkább célszoftvert használsz, valamit, amit minél inkább meg lehet tanítani a céged hangjára, kontextusára, stb., annál eredményesebb leszel.
Ezzel párhuzamosan azt is gondoljuk, hogy pont emiatt nem érdemes egy hírlevél küldő szoftverbe beépíteni a szöveggenerálást, mert:
(a) vagy csak annyit építünk be, hogy közvetlenül az email szerkesztőből tudod promptolni a GPT-t, viszont ezzel mindössze egy “kopi-pészt”-et spóroltunk meg neked. Erre látunk példákat a nemzetközi email marketing piacon, de őszintén szólva mi egyelőre ennél értékesebb AI megoldásokra használjuk fel az erre tartogatott energiáinkat.
(b) a másik lehetőségünk email szoftver szolgáltatóként, hogy a fent említett jól paraméterezhető, jól tanítható szövegíró célszoftvert is lefejlesztjük és beépítjük a hírlevél küldőbe, ami viszont már egy komplett másik szoftver. Ez viszont annyi extra erőforrást igényel, ami már érdemi mértékben csökkentheti az alaptevékenység, az email marketing vagy marketing automatizációs szoftver fejlesztését. Ezt az utat mi biztosan nem választjuk.
A fentiek miatt úgy látjuk, hogy a szövegíró szoftver és az email automatizálási szoftver még egy ideig biztosan két jól elkülönülő célszoftver kell maradjon, és érdemes a marketingeseket egy-egy “kopi-pészt”-tel terhelni.
Mindazonáltal ezek a szövegíró AI megoldások kulcsszerepet játszanak abban, hogy hatékonyabbá tegyék a munkafolyamatokat, felgyorsítsák a monoton feladatokat, és ezáltal több időt hagyjanak az emailek személyre szabására és optimalizálására.
Jó promptolással megtervezhető egy email kampány, kialakítható egy funnel logikai váza, legyártható egy kvíz, azonban a kulcs ebben a megfelelő irányokat meghatározó promptok írása, amihez a mi gondolkodásunk szükséges, és ez nem váltható ki mesterséges intelligenciával.
Amit viszont hasznosnak, sőt fontosnak tartottunk beépíteni, az a hangfájl generálás. Akár előre megírt szöveg alapján, akár AI által személyre szabott szöveg alapján is rendkívül hatásos lehet, a feliratkozóknak, ügyfeleknek, regisztrálóknak egyedileg generált, személyre szabott tartalmú hangüzentet küldeni (kicsit lejjebb megtalálod a konkrét példát is, rendkívül izgalmas lesz, meglátod!).
(ii) AI asszisztens.
Az eddigi egyik legizgalmasabb már működő megoldás, amit láttunk: amikor szabad szavas utasítással tudsz kampányokat vagy automatizmusokat összerakni. Úgy véljük, ezek a megoldások egyre inkább terjedni fognak, és mi magunk is kísérletezünk a magunk hasonló megközelítésével.
Arra persze nem érdemes számítani, hogy egy kampányt “tokkal-vonóval” készre csinál az AI, de ahogy a nevében is benne van, ez egy asszisztens funkció, aminek lényege, hogy előkészíti az alapokat, amivel egy profi már tovább tud dolgozni.
(iii) Adatelemzés.
Az egyes AI modellek adatátvevő, adatelemző képességei egyre inkább lehetővé teszik, hogy a hírlevél szoftveredben tárolt adatok alapján mind jobb minőségű elemzéseket készítsen az AI. Ezzel kapcsolatos funkciókat más email marketing szoftvereknél nem láttunk még utalás szinten sem, de hiszünk benne, hogy ez az egyik legjelentősebb fejlődési terület.
A SalesAutopilot egyik fontos felhasználási területe a feliratkozók vagy vevők véleményének, visszajelzésének gyűjtése akár folyamatszerűen (pl. feliratkozás után preferenciák bekérése, vásárlás után visszajelzés kérése), akár kampányszerűen (pl. egy nagyobb kampány előtt a hírlevél olvasók pillanatnyi elakadásainak, preferenciáinak felmérése).
Ezen adatok gyors és hatékony kielemzése átütő eredményeket hozhat a marketingesek számára, hiszen minél jobban sikerül egy ilyen felmérés, annál több szabadszavas választ kapunk, viszont ezek minőségi kiértékelése rendkívül munkaigényes. Ha ebbe sikerül AI modelleket bevonni, az áttörést hozhat a stratégiaalkotás, az eredményesség-, és az elégedettségmérés területein is.
(iv) Prediktív AI.
Két nagy területet látunk ezen belül. Az első a prediktív email küldés, amely napon belül azon időpontban igyekszik elküldeni az egyes emaileket a címzetteknek, amely időpontban a legvalószínűbb, hogy megnyitják azokat. A másik nagy területet azon megoldások jelentik, amelyek a korábbi vásárlási vagy weboldalon való böngészési történet alapján jósolják meg, hogy mely termékeket érdemes felajánlani, azaz emailben elküldeni az egyes feliratkozóknak.
Fontos itt megemlíteni, hogy ezen megoldások – ahogy minden adatalapú (nem generatív, nem szövegalapú) AI megoldás – esetén az adatmennyiség kulcskérdés. Ahogy a sokak által jól ismert hazai mesterséges intelligencia alapú email marketing rendszerről is legalább annyi kudarctörténetet hallottunk, amennyi sikertörténetet, mi magunk is látjuk, hogy a cikk megjelenésekor tesztelés alatt lévő SAPI termékajánló AI is csak egy bizonyos havi megrendelési mennyiség felett fog érdemi eredménynövekedést hozni az azt alkalmazó webáruházaknak.
(v) Perszonalizáció.
Ezen a területen láttuk a legkevesebb nemzetközi példát (értsd: egyet sem), miközben a SalesAutopilotnál épp ezt tartjuk a legígéretesebbnek. Nem véletlen, hogy ehhez van már működő megoldásunk, és már mi magunk is használtuk élesben.
Ha csak nagyon nyersen fogalmazom meg, a megoldás lényege ennyi: bármely, a feliratkozókról rendelkezésre álló információ(k) alapján bármilyen tartalom vagy információ AI segítségével előállítható.
Kicsit részletesebben:
- írjon az AI személyre szabott tárgy mezőt a felhasználóról rendelkezésre álló információk figyelembe vételével,
- a felhasználó egy vagy több korábbi válasza alapján fogalmazzunk meg neki személyre szabott választ, ami legyen egy következő email első bekezdése,
- a feliratkozókkal (pl. vevőkkel) folytatott ügyfélszolgálati beszélgetés jegyzete alapján küldjön emlékeztető emailt a rendszer az ügyfeleknek egy későbbi – személyre szabott – időpontban, személyre szabott tartalommal.
De hogy még inkább érthető legyen, hadd fejtsek ki még jobban két konkrét lehetőséget.
Eset #1: AI-alapú dinamikus tárgymezők a megnyitási arány javítására
Amikor a felhasználó korábbi viselkedése, kattintásai alapján a tárgymezőben számára releváns témát emelünk ki, nem kérdés, hogy nagyobb eséllyel fog kattintani. Mondom a konkrét példát: A SalesAutopilot regisztrációs folyamatban a regisztrálóknak felteszünk néhány egyszerű kérdést arra vonatkozólag, hogy milyen jellegű biznisze van, milyen kihívásokkal küzdött korábban az email marketing területen, és milyen célok mozgatják a SalesAutopilot kipróbálásával kapcsolatban. Ezen információk együttes figyelembe vételével személyre szabott tárgy mezőt generál az AI, amit a regisztráció utáni utókövető emailekhez használ fel annak érdekében, hogy minél nagyobb valószínűséggel nyissák meg a regisztrálók azon emaileket, amelyek nekik igyekeznek segíteni a szoftver kipróbálásában.
Eset #2: Munkatárs-toborzás
Képzelj el a kiválasztási folyamatodban egy olyan lépést, amikor a potenciális jelöltekkel kitöltetsz egy alaposabb kérdőívet, amolyan motivációs levél helyettesítőt, majd a válaszaik alapján egy személyre szóló hangüzenetet kapnak tőled SMS-ben azzal a céllal, hogy maximalizáljuk a motivációs szintjüket, és minél nagyobb eséllyel töltsék ki a következő lépésként megoldandó próbafeladatot.
Mennyire menő?
Ez egyáltalán nem sci-fi, használtuk a legutóbbi toborzásnál és az azóta már kollégává vált jelölt lelkesen mesélte, hogy mennyire szimpatikussá tette számára a céget ez az üzenet.
Mutatom magát az üzenetet:
(Attól a résztről kezdődött a személyre szabott rész, hogy “Azért is örülök a jelentkezésednek…”)
Mit és hogyan érdemes ezek közül beépíteni a mindennapokba?
Ha átgondolod, kipróbálod a fentieket – már amelyik tényleg elérhető –, te is látni fogod, hogy a leghatékonyabb megoldások egyelőre a humán érintéssel ötvözött AI megoldások lesznek, amelyekben összeadódnak a természetes és mesterséges intelligencia előnyei. Az AI ugyanis kétélű fegyver: ha túlzottan „gépi” vagy generikus egy megközelítés, a hitelesség sérülhet és az üzenet azon túl, hogy elveszíti az értékét, még a cég imidzsét is rombolhatja.
Összefoglalva a siker titka, hogy az AI-t úgy használjuk, hogy az emberi érintés megmaradjon – mert a személyes kapcsolat az, ami végső soron elköteleződést teremt.
#start-yellow#
Hogyan segít ebben a SalesAutopilot?
A most még tesztelés alatt lévő, és csak általunk használt, ún. "AI prompt típusű művelet" funkció segítségével hamarosan a legváltozatosabb AI alapú személyre szabásokat és adatfeldolgozásokat tudod elvégezni a feliratkozód atadainak felhasználásával. A használathoz mindenesetre két dologra mindenképpen szükség lesz:
- A SalesAutopilot használatának legalább alapszintű ismerete + az ún. műveletek funkció ismerete.
- A Chat GPT promptolásának legalább közepes szintű ismerete, hiszen itt is promptokat lesz szükséges írni, amelyeket a szoftver újabb és újabb feliratkozók adataival kapcsolatban fog automatikusan végrehajtani.
#end-yellow#
Ezeket az eszközöket tesztelés miatt is érdemes használni, akár a plusz időráfordítás ellenére is. Azok a vállalkozások, akik már “az első körben” jó sok AI megoldást letesztelnek, hamarabb találják meg az igazán hatékonyságnövelő lehetőségeket a folyamataik számára, és már teljesen új termelékenységi szinten fognak működni, amikor a többiek még csak “vakaróznak”.
2. A fáradhatatlan adatgyűjtés, a relevancia kulcsa
Email marketerként visszajelzést kicsikarni az olvasóinkból legalább akkora öröm, mint egy szülőnek szóra bírni a tinédzser gyermekét. Tudni akarjuk mit gondolnak, mit éreznek, és nagyon szeretnénk, ha elhinnék, amit mondunk. Esetünkben az ok nem más, mint hogy így válaszolhatjuk meg személyre szabottan a kérdéseiket és kísérhetjük végig őket az ügyféllé válás folyamatán, meg még utána is.
A kétirányú kommunikáció hatékony módja az interaktív tartalmak beépítése email kampányainkba (a példákat lásd lentebb). Ennek célja, hogy az interakció élményén keresztül mi is érdekesebbé váljunk az olvasó számára, miközben számunkra értékes információhoz jutunk. Az ingergazdag online környezetben, amelyben élünk, a statikus tartalmak már kevésbé izgalmasak, de legalábbis nehezebben szerzik meg a tartalmuk megértéséhez szükséges figyelmet. A visszajelzések pedig a későbbi szegmentálás alapjául szolgálhatnak.
Csak néhány példát hadd említsek ezen eszközökre a teljesség igénye nélkül, és teljesen véletlenszerű sorrendben:
(1) Visszajelzés kérő gomb egy emailben
Egy ügyfeleknek szóló online workshop jelentkezéssel kapcsolatban szerintünk két hibát lehet elkövetni:
- Ha külön kell regisztrálni rá, mert túl sokan fognak lemorzsolódni ezen a ponton, és nem fogod tudni elég sokaknak átadni mindazt az értéket, amit szeretnél.
- Ha minden ügyfél minden értesítőt megkap a workshopról, mert tuti lesz jónéhány, aki nem szeretne ott lenni, és őrületbe kergeti őket a sok értesítő.
A két hibás megoldás közötti arany középút látható alább: egyetlen gombra kattintás, és máris megvan a visszajelzés, hogy szeretne részt venni az illető. Ez a minimális erőfeszítés, ami még elvárható, és ami egyben maximalizálja a jelenkezők számát. Az értesítőkkel pedig már csak azokat emlékezteted a részvételre, akik jelezték az érdeklődésüket azzal az egyetlen kattintással.
Íme egy példa az egy gombos workshop jelentkezésre:

…és ide vezet a nagy sárga gomb:

(2) Regisztráció utáni igényfelmérő űrlap
A SalesAutopilot regisztrációs folyamatban egy időben ezt a videós instrukciókkal kiegészített űrlapot használtuk, hogy tudjuk, milyen mértékű segítségnyújtást vár el tőlünk az adott felhasználó. Hogyan tudnánk másképp megfelelni az elvárásoknak, ha nem kérdezzük meg a regisztrálókat? 😃

(3) Online workshop utáni elégedettségmérés
Igazi klasszikus. Remélem nem veszi el a kedved az alkalmazástól, hogy ezt a gyakorlatot több, mint 15 évvel ezelőtt alakítottuk ki, és azóta is kiválóan működik. Minden egyes online workshop, rendezvény, webinar, stb. után megkérdezzük a résztvevőket. Természetesen akik nem tudtak ott lenni, azoknak nem ezeket a kérdéseket tesszük fel.

#start-yellow#
Hogyan segít ebben a SalesAutopilot?
A visszajelzés gyűjtés több különbző módon is megvalósítható.
Az 1. példában egy az emailben egy egyszerű gomb formájú link szerepel, melyhez hozzá lehet kapcsolni egy ún. levél műveletet. A levél művelet az emailben található tetszőleges linkre/linkekre való kattintáskor fut le, és a feliratkozók bármely adatát/adatait tetszőlegesen lehet vele módosítani, pl. az "Érdekli az online workshop" mezőbe berakni egy pipát.
A 2. és 3. példában szereplő megoldások a SalesAutopilot ún. adatmódosító űrlap funkciójával lettek megvalósítva. Az adatmódosító űrlap olyan űrlap, amelynek segítségével bármely már meglévő feliratkozódtól bármilyen új adatot be lehet kérni. Az űrlapon akármilyen kevés vagy sok mező is szerepelhet, akár több oldalból is állhat, és akár szegmentálni is lehet az egyes kérdések megjelenését (pl.: "ha A-t válaszol, akkor utána ezt kérdezzük, de ha B-t válaszol, akkor amazt").
#end-yellow#
3. Automatizálás, ami növeli a személyesség érzetét, és nem csökkenti
Megvan az élmény, amikor tudod, hogy automatizált emailt kaptál de azt érzed, hogy ez nem igazán neked szól?
Automatizálni kétféleképpen lehet.
Az egyik irány, amikor a végeredmény egy minden korábbinál személytelenebb, oda-nem-figyelést éreztető kommunikáció.
- Egy vásárlásra noszogató kampány email, miután már napokkal ezelőtt megrendeltem a cuccot.
- Egy amerikai konferencia utáni örvendező email, hogy milyen jó, hogy együtt voltunk, miközben betegség miatt el sem utaztam 🤯.
- Egy gyógynövény készítmény vásárlása utáni termék ajánló email, amiben örömmel újságolják, hogy az ajánlott terméknek hála csökkenhetnek a menstruációs görcseim, sőt, még méhnyaknyákom is jobb állapotba kerülhet.
Az utolsón csak mosolygok, az előző kettő kifejezetten bosszantó.
Ma már nem elég, hogy feliratkozáskori üdvözlő üzenetet küldünk az új feliratkozóknak vagy általános köszöntőt az illető névnapján. Ahogyan az sem, hogy feltesszük egy hosszú email sorozatra anélkül, hogy közben akár egyszer is ránéznénk, hogy érzi magát. Az ilyen futószalagok már nem hozzák majd a vágyott megtérülést.
De akkor hogyan érdemes automatizálni?
Fent azt írtam, hogy két irány létezik, egy rossz és egy jó. Az elsőre három példát is mutattam. Most következzen a másik irány…
4. Nagyfokú személyre szabás… ami automatizálás nélkül lehetetlen…
Az automatizálás célja, hogy tökéletes élményt nyújtson olyan gyorsan és pontosan, ahogyan emberileg lehetetlen, de átadja a helyét az emberi közreműködésnek ott, ahol vagy nem lehet tökéletesen automatizálni, vagy egy emberi hangra van szükség a kívánt hatás eléréséhez.
A “mindenkinek mindent” jellegű kommunikáció ideje lejárt. Ma már az emberek a számukra érdekes és értékes tartalmat keresik. Egy olyan email kampány, amely figyelembe veszi a felhasználó vásárlási előzményeit, érdeklődési körét és földrajzi elhelyezkedését, sokkal nagyobb eséllyel generál konverziót, mint egy általános, mindenki számára szóló üzenet.
Amikor hozzászokunk, hogy a Netflix korábbi filmnézési szokásaink alapján küld személyre szabott ajánlásokat vagy a TikTok algoritmusa szélsebesen követi le az érdeklődésünket, egyre inkább nő az elvárásunk az email üzeneteink relevanciáját illetően is. Már nem elég jó tartalmat készíteni, azt hozzá is kell igazítani egy szűkebb, de érdeklődő célcsoport igényeihez, hogy pozitív felhasználói élményt nyújtsunk és ezáltal elköteleződést érjünk el. Az Experian nemzetközi adatelemző kutatása szerint a perszonalizált emailek 6-szor magasabb tranzakciós arányt eredményeznek, mint a sima tömeges emailek.
Visszatérve az automatizmusok mechanikájához… az automatizálásnak akkor van értelme, ha:
(A) Az automatizmusok úgy vannak kitalálva, hogy kezelik a kivételeket is. A fenti példákkal élve:
- Ha már rendelt valaki a kampányban, akkor ő már nem kapja a további kampány emaileket.
- A rendezvény utáni összefoglalót csak azoknak küldjük, akik megjelentek. Akik nem tudtak ott lenni, nekik valamilyen más tartalmat küldünk.
- Ha egy termék érvelése tele van nőkre/férfiakra vonatkozó specifikus érvekkel, akkor pl. keresztnév alapján szegmentálunk nemekre, vagy úgy szövegezünk, hogy a “rossz” nemű olvasó számára se legyen zavaró a megfogalmazás (pl. hölgy ismerőseinek ajánljuk a terméket).
(B) Az automatizmusok kezelik az automatizálható részt, azt, aminek 100% precizitással és 100%-ban előre kiszámítható módon kell történnie, viszont bizonyos pontokon átadják a szerepet az emberi érintésnek. Ilyen például a SalesAutopilot regisztráció utáni első pár ügyféligény felmérő űrlap és hozzá kapcsolódó email automatizmus (100% precizitás, ami az esetek 100%-át kezeli), amely automatizmusok után érkezik a telefonhívás, vagy meghívó az élő workshopra.
Egy ilyen intelligens módon felépített önjáró rendszer igazi áttörést hozhat hatékonyság és költségoptimalizálás szempontjából is, de az igazság az, hogy ilyenek nem születnek tömeggyártásban. Már csak azért sem, mert igazodniuk kell az iparághoz, a célcsoporthoz és a márkastílushoz, ha azt akarjuk, hogy hitelesek legyenek. Vagyis a vállalkozásod speciális igényeire szabva, az összetett automatizmusok alapos átgondolást és tervezési munkát igényelnek.
Kicsit hasonlóan a 90-es években népszerű Kaland, játék, kockázat könyvek logikájához, ahol az olvasó döntései szerint alakult a történet, de persze az író végig tudta, hogy melyik történetszálat hová fogja elvezetni.

A jó hír viszont, hogy nem kell senkinek egyből összetett automatizmusokat készíteni. Ezek minden esetben egy természetes evolúciós folyamat eredményei. Az egész egy pofonegyszerű, lineáris automatizmussal kezdődik, majd idővel – az eredményességi adatok vizsgálata alapján – egyre több speciális eset kezelését, azaz egyre több elágazást építünk be.
Az eredményes önműködő folyamatok felépítésének alapkritériuma az alkalmazott marketing automatizálási szoftver rugalmassága és testreszabhatósága, hogy amit kitalálsz, azt meg is tudd benne valósítani.
A nemzetközi marketing automatizálási szoftverek “puzzle logikája”, azt eredményezi, hogy egy ponton túl nincs több rugalmasság, hiába lenne a céged folyamatainak szüksége még egy csavarra, még egy rafinált logikára, ezt már nem tudod meglépni az adott rendszerben.
A SalesAutopilot “legó logikája” ezzel szemben lehetővé teszi, hogy gyakorlatilag bármilyen kommunikációs folyamatot össze tudj állítani benne. Az egyetlen feltétel, hogy legyen hozzá olyan felhasználói adatod, ami alapján el tudod végezni a szegmentálást, vagy másképp mondva, ami alapján az elágazásnál tudhatná a rendszer, hogy ki megy jobbra, és ki megy balra.
#start-yellow#
Hogyan segít ebben a SalesAutopilot?
A SalesAutopilot egyik fontos erőssége, hogy egyetlen szoftverben áll rendelkezésre az alábbi három összetevő:
- Az ügyfél életút elejétől a végéig minden automatizmus, ami csak szükséges és lehetséges.
- Az ügyfelekről rendelkezésre álló adatok, beleértve az automatizmusokban való részvételükről szóló összes adat is.
- Szegmentálási és személyre szabási lehetőségek, amelyek minden email küldési és automatizálási funkcióban felhasználhatóak.
Így lehetséges, hogy a teljes ügyféléletút alatt adatmozgatás, Excel varázslás és egyéb hercehurca nélkül tudsz kifinomult, valóban személyre szabott automatizmusokat létrehozni.
Ha pedig kíváncsi vagy további konkrét automatizálási ötletekre, ezt a bejegyzésünket ajánlom neked: 25+ konkrét email automatizálási példa webshopoknak, szolgáltatóknak és infotermékeseknek...
#end-yellow#
5. Találd meg a hangod!*
Én magam introvertált értékesítőből lettem a digitális marketing rajongója és művelője. Az első perctől kezdve lenyűgözött, hogy amit a személyes értékesítésben egyszerre csak egy személlyel tudok megtenni, amikor végigvezetem egy értékesítési folyamaton, azt itt egyszerre egy csomó emberrel tehetem, méghozzá – ahhoz képest, hogy nem is ismerjük egymást – meglepően hatékonyan.
Ezzel a háttérrel a hátam mögött először meglepett, amikor az induláshoz képest legalább egy évtizeddel később rájöttem, hogy van, aki a másik irányból érkezett a pályára. Azokra az introvertáltakra gondolok, akik inkább meghalnának, minthogy személyes értékesítésre adják a fejüket. Ők azok, akiket a digitális marketing “védelme” fogott meg, nevezetesen, hogy mindig ott lesz közötte és a lehetséges vevő között egy jó hosszú kábel, azaz soha nem kell szemtől-szemben beszélni a lehetséges vevővel, soha nem kell a hagyományos módon “eladnia magát”.
A csúcs, és egyben a forradalmi változás ebben az introvertált ember számára, hogy az online marketing segítségével még így arc nélkül is eladhat valamit – vagy akár jó sok valamit. Ez hatalmas embertömeg számára nyitotta meg a(z online) vállalkozás lehetőségét, hiszen a korábbi, offline világban ez a “sérülékenység-mentes” vállalkozási lehetőség nem létezett.
Csak éppen a világ ismét megváltozott.
Az ő piacra való belépésükkel a kínálat megnőtt, és ezt a piac – a lehetséges vevők milliárdjainak összessége – úgy reagálta, reagálja le, hogy ebből a megnőtt kínálatból – a verhetetlen árú TEMU-k mellett – azokat választja, akiknek van saját hangja, és van saját arca.
És az egyensúly újra helyreáll(t).
Úgyhogy lassan ismét ott tartunk, hogy a saját hangod hallatása, saját arcod megmutatása nélkül KKV-ként lehetetlen lesz eredményes vállalkozást működtetni, ezen belül pedig sikeres online marketinget és email marketinget folytatni. Még akkor sem, ha ennek introvertált online vállalkozótársaink tömege nem fog örülni 🤷🏻♂️
Ami igazán izgalmas, hogy ebben a pontban a generációk is összeérnek, a generációs különbségek megszűnnek.
Miközben én magam (X generáció) évek óta érzékelem és prédikálom, hogy KKV-ként annál jobban fogsz az online térben érvényesülni, minél inkább megtalálod és felvállalod a saját hangod – azaz a véleményed –, mit olvasok friss, Z generációs amerikai kutatásból? Hogy a Z generáció úttörő módon “élen jár a kontent készítés során a hitelesség, egyediség, személyesség figyelembe vételében”. Mit jelent ez? Éhezik, és minden más felett előnyben részesítik a valódi véleményeket, valódi történeteket, felhasználók által generált tartalmakat, az ő szavukkal mondva a hitelességet.
Ugyanaz a vásárlói igény, csak éppen más szavakkal írják le.
A lényeg számodra: ha nem akarsz elvérezni KKV-ént a nagyokkal szemben az árversenyben, akkor az egyetlen esélyed, hogy megtalálod a saját hangod, és felvállalod az arcod.
Viszont itt sokkal többről van szó, mint egy újabb pontról a listán. Ugyanis KKV-ként pont ez a legjobb kiugrási lehetőséged!
“Jó, de miért?” - kérdezhetnéd.
Mondom is…
Mert amellett, hogy a legnagyobb multik mesteri szinten vannak a márkaépítésben, valamint hogy sokuk komolyan invesztál a személyesség érzetét keltő kommunikációs stílus kialakításába, a személyes hangvétel, a személyes vélemény kommunikálásának lehetősége még mindig közelebb áll a KKV léthez, mint a multis működéshez. Ez az a terület, ahol köröket verhetsz rá a nálad nagyobb és tőkeerősebb versenytársaidra. Csak “sajnos” ez komoly munkát, és lehet, hogy több évnyi kitartó kísérletezést igényel. Amiben biztos vagyok, hogy megéri. Bizonyítják ezt a Gary-V-k és társaik.
* Stephen R. Covey : A 8. szokás c. könyvében található koncepció után szabadon
6. Még több hiteles(séget növelő), valódi, értékes videó tartalom
Ha az előző pontot szeretted, ezt is fogod. Ha az előző pont megrémített, akkor ez még inkább meg fog. De kérlek ne rám haragudj, nem én “csinálom” a rossz hírt, én csak szállítom. 😅
Amit viszont biztos nem szükséges, hogy nagyon magyarázzak, hogy miért hasznos a videó a közönséged médiafogyasztási szokásai szempontjából.
Arra gondoltál-e már, hogy ha szokásoddá tudod tenni a rendszeres videó kommunikációt, akkor a megfelelő AI eszközök használatával egy egészen komoly publikációs iroda tud válni belőled?
A Sonix például kiváló leiratot készít még viszonylag rosszabb minőségű (mondjuk Zoom felvétel) videóból, még magyarul is. A szövegből pedig már “tonnányi” másik eszköz tud izgalmas cikkeket és posztokat készíteni, az illusztrációkat pedig ismét másik AI eszközök adják a kezedbe percek alatt.
Persze én is tudom, hogy egy ilyen folyamat összerakása igényel némi kísérletezést, de vajon melyikünk nem csodálkozna, ha ingyen adnák a sikert?
Évek óta minden év elején elhangzik a legnagyobb szakértők szájából a “még több videó” mantrája. És amíg egyesek azon tanakodnak, hogy “tényleg el kellene kezdeni” videózni, addig mások olyan magas szintre fejlesztik videógyártási folyamataikat, hogy a többiek úgy érzik, sose fogják utolérni őket.
De ahogy sok másra is alkalmazható a “diófás” bölcsesség, úgy a videózásra is:
Mikor van a legjobb időpontja elkezdeni videózni?
20 éve
És mikor van a második legjobb időpontja?
Ma.
7. Bevétel centrikus adatelemzés
Megdöbbentően sokan vannak, akik email marketingeznek, de nem is nézik a statisztikáikat.
Ahogy Emett L. Brown, alias Doki mondaná a Vissza a jövőbe c. filmből: ez lehet a világ harmadik nagy rejtélye a nők és az időutazás után.
Viszont az igazi áttörést még csak nem is az fogja hozni, ha nézegeted, hányan nyitották meg az emailjeidet, vagy hányan és melyik linkre kattintgattak, hanem az, ha elkezded azt is monitorozni, hogy mely kampány emailek és mely automatizmusban szereplő emailek mennyi konkrét bevételt generáltak.
A jó és a rossz hír viszont sajnos ugyanaz.
A rossz hír, hogy a Google Tag Manager beállítása nem feltétlenül magától értetődő feladat, tehát ha elsőre nem sikerül, akkor érdemes profi szakember segítségét igénybe venni.
A jó hír viszont, hogy a Google Tag Manager beállítása nem feltétlenül magától értetődő feladat, tehát jó esély van rá, hogy a konkurenciád is csak vaktában emailezget. Ha ez téged nem tántorít el, és beállíttatod a GTM-et, és elkezded mérni az emailjeid bevételi számait, sokkal gyorsabban fogod tudni fejleszteni az eredményességedet, mint a versenytársaid.
Hogy ez miért lesz jó neked, már meg sem magyarázom, szerintem ezt érted nélkülem is!
Az viszont biztosan tudható, hogy a nagy versenyzők egészen pontosan tisztában vannak ezekkel a számokkal, tehát ha ellenük labdába akarsz rúgni, akkor neked is szükséged lesz ezekre a mérésekre.
És ha esetleg lenne még benned bizonytalanság, hogy mi ennek az értelme…
…mert akár azt is mondhatnád, hogy “attól, hogy mérem, melyik kampány emailem mennyi bevételt hoz, attól még nem fogok tudni jobb kampány emailt írni…”
Egyrészt ezzel nem biztos, hogy egyetértek. Azzal, hogy méred és figyeled, melyik emailed mennyit hoz, előbb utóbb fel fogod ismerni a mintát, hogy mitől hoznak többet egyes emailjeid.
De ami még fontosabb, hogy az automatizmusaid eredményességed mérni tudd. Egy újravásárlás ösztönző automatizmusét, egy keresztértékesítő automatizmusét, egy termékajánló automatizmusét. Mert ugyan kampányt lehet, hogy nem futtatsz párhuzamosan többet, de automatizmusból akár sok tucat is futhat folyamatosan. Emiatt viszont fontos, hogy időnként “leselejtezd” azokat, amelyek már nem hoznak érdemi eredményt, fejleszd és csiszold azokat, amelyeken még lehet és érdemes javítani, és őrizd, vagy terjeszd ki nagyobb elérésre azokat, amelyek a legjobban termelnek.
#start-yellow#
Hogyan segít ebben a SalesAutopilot?
A SalesAutopilot és a Google Tag Manager megfelelő használatával viszonylag pontosan mérhetőek ezek az eredményességi mutatók, még az emailenkénti bevétel is.
Ahhoz, hogy mérni tudd, mennyi bevételt hoznak az egyes emailjeid, három dologra van szükség:
1. A kiküldött kampány emailjeid linkjei fel legyenek címkézve a Google UTM tag-ekkel. Ez a SalesAutopilotban teljesen automatikus, de akár manuálisan is csinálhatod.
2. A Google Tag Manager megfelelően be legyen állítva.
Ha érdekelnek a részletek, itt olvashatsz róla részletesen tudásbázisunkban.
#end-yellow#
8. Eljött az idő, amikor az adatkezelésed jogszerűsége (GDPR) és az eredményességi mutatóid összeérnek
A feliratkozás, azaz az adatkezeléshez való hozzájárulás kérés/kapás nem csupán egy szükségtelen formalitás, egy ostoba jogszabályi megfelelési kötelezettség, hanem egy valódi beleegyezés, sőt, az érdeklődés kifejezése.
Emellett a feliratkozók egyre tudatosabbak a feliratkozásaikkal kapcsolatban. Már nem csak passzív címzettek, hanem aktív résztvevők, akik értékes, releváns tartalmat várnak el cserébe a figyelmükért.
A jól megtervezett, jól kivitelezett feliratkozási folyamat azon túl, hogy jogszerű módon, digitálisan, mindennemű extra adminisztratív teher nélkül rögzíti az adatkezelési hozzájáruló nyilatkozatokat, olyan minőségi érdeklődők feliratkozását hozza létre, akik valóban várják azt a kommunikációt, amire a feliratkozás történik. Ha várják, akkor meg fogják nyitni, át fognak kattintani, és ezzel azt a jelzést adják a Gmail-nek vagy az Apple Mail-nek, a két legnagyobb email kiszolgálónak, hogy az email, amit küldtél, az NEM kéretlen, hanem egy kifejezetten örömmel fogadott email.
Ennek eredményeképpen a jogi megfelelésen túl az email célbaérése is megtörténik, ami ugyebár az egész mutatvány célja, és mindennemű eredményesség alapvető feltétele.
Olyan a feliratkozás, mint egy párbeszéd egy értékesítési folyamat során: a jó sales-es sokat kérdez, hogy utána megnyugtató válaszokat adhasson a felmerülő kételyekre.
Ennek a kommunikációnak a leképezése a digitális térben a feliratkozó oldaláról az űrlapok kitöltése (feliratkozás, későbbi válaszadás), email megnyitás, email átkattintás, megrendelési űrlap kitöltés, a marketinges részéről pedig a kapott adatok alapján történő email küldés, személyre szabás, szegmentálás, újabb ajánlatok küldése, és azok teljesítése, vevőgondozás, edukálás, stb.
Így ér össze a jogi megfelelés és az eredményesség két területe, és így ér össze ez a kettő az olvasói élménnyel, aminek jutalma a pénzügyi eredményesség.
#start-yellow#
Hogyan segít ebben a SalesAutopilot?
Két fő területen:
- A GDPR kompatibilis feliratkozás adminisztrálás és az ún. kettős opt-in feliratkozási folyamat lehetővé teszi, hogy bármilyen GDPR kérdés esetén hitelt érdemlően tudd felmutatni a feliratkozások jogszerűségét igazoló nyilvántartásod, és ehhez neked semmi extrát nem szükséges tenned.
- A legmagasabb nemzetközi iparági sztenderdeket képviselő email célbaérést biztosító megoldásaink miatt biztos lehetsz benne, hogy ha te jól csinálod a te részed, akkor az emailjeid a lehető legnagyobb arányban fognak célbaérni. Ha érdekel a téma, itt olvashatsz róla még részletesebben: Miért nem jutnak célba marketing emailjei elég jó arányban?
#end-yellow#
Hogyan lépj tovább a fenti 8 ponttal?
Ahogy az eddigiekből láthattad, az email marketing idén sem lett könnyebb, ami viszont egyszerűsíti a helyzetet, hogy nagyon jól beazonosítható, hogy mely területekre érdemes hangsúlyt helyezni ahhoz, hogy nőjön az eredményességed. Saját eddigi tevékenységedet és jövőbeli email marketing terveidet összevetve a fenti trendekkel és követelményekkel, könnyűszerrel megállapíthatod, mely területeken vagy már most is erős, és melyeken szükséges felzárkóznod.
A fenti cikkben az összefüggéseket is igyekeztem a szükséges mértékben megvilágítani abban a reményben, hogy ezzel még jobban meg tudom könnyíteni számodra annak felmérését, hogy milyen lépésekben érdemes elindulnod vagy éppenséggel továbblépned.
KKV-ként ugyanis kiemelt fontosságú, hogy ne egyszerre akard az összes változást meglépni, hanem beazonosítsd, hogy mely lépések, mely változtatások hozhatják a legnagyobb eredménynövekedést az adott helyzetben. Emellett az is fontos, hogy ne akarj már az indulás előtt 18 lépést előre látni, mert menet közben annyit fog változni a terep – és te is annyi extra tapasztalatra fogsz szert tenni –, hogy mindenképpen újratervezésre lesz szükség.
Határozd meg inkább az első 3-4 lépést, tervezd meg alaposan az első 1-2 lépést, és fókuszáld minden energiád az első lépés megtételére. Minden energiád szánd rá erre a lépésre pár hétig, érd el az első átütő eredményt, majd jöhet újra a tervezés, és a következő legfontosabb lépés.