Stratégia
8
perc
olvasási idő

Így nyersz KKV-ként ebben a válságban a nagyok és erősek ellen, avagy mi (lehet) egy KKV öt csodafegyvere?

Csepregi Balázs
SalesAutopilot – társtulajdonos, ügyvezető.
Publikálás dátuma:
2024-10-09
KKV öt csodafegyvere válság ellen

Mai bejegyzésemmel – és videómmal – folytatjuk azt a sorozatot, amivel az a célunk, hogy segítséget nyújtsunk az őszi-téli időszakra és a következő 12 hónapra való felkészüléshez. 

Előző blogbejegyzésemben és videómban meséltem neked a két kirándulóról és a medvéről, akik hűen reprezentálják a jelen gazdasági helyzetet és a te kimenekedő utadat ebből a nehéz helyzetből.

Azt is előrevetítettem számodra, hogy miként tervezünk segíteni neked megvalósítani a gyakorlatban a viccből tanultakat.

Mai videómban és cikkemben továbblépünk, és részletesen megnézzük azt is, hogyan hat egy normális KKV cégvezetőre és cégére a jelen gazdasági helyzet, és még ennél is részletesebben megnézzük azt az öt módszert, amelyekkel le tudjuk gyűrni a barátságtalan macit, vagyis a helyzet által elénk hajigált akadályokat.

Hogyan hat egy KKV-ra a válság a mindennapokban?

A mai részben részletesebben megvizsgáljuk, hogyan érinti ez a válság a KKV-kat, és milyen előnyökkel rendelkeznek a nagyobb versenytársak, amelyeket valahogy ellensúlyozni szükséges. Azt is megmutatom, hogy mindez miként jelenik meg a mindennapokban a legtöbb KKV számára, majd bemutatok öt olyan "csodafegyvert," öt olyan bárki által bevethető módszert, amelyek segíthetnek a legjobbat kihozni ebből a helyzetből és hatékonyan ellensúlyozni a nagyobb versenytársak előnyeit.

Amennyiben jobban szereted a videós formátumot, íme itt találod videómat, ha inkább olvasnál, akkor kérlek tekerj a videó alá, és ott megtalálod a videó teljes tartalmát.

Ez a válság – vagy talán inkább gazdasági átrendeződés – a nagyokat erősíti. Azokat, akik hatalmas készpénz tartalékokkal és a méretgazdaságosság előnyével rendelkeznek. KKV-ként általában ezek az előnyök nem állnak rendelkezésünkre, hiszen se nagy készpénztartalék, se méretgazdaságosság nem jellemző ránk.

A megrendelésszámok csökkenésével – melyet akár a vevők döntési, akár vásárlási kedvének csökkenése okoz –, a bevétel is csökken, miközben a költségek növekednek. Ez a profitot is felemészti, amely érthető módon további stresszt okoz bármely KKV tulajdonosnak vagy marketingesnek, csökkentve az ötletek minőségét és a megvalósítás hatékonyságát.

Pontosan ezt tapasztalom én is saját magamon, és ezt látom azokon a KKV-cégvezetőkön is, akikkel kapcsolatban vagyok.

A kérdés tehát: mit kezdjünk ezzel a helyzettel? Hogyan készítünk limonádét ebből a citromból?

Nem szeretnék túl sokat dagonyázni a problémában, mielőbb a megoldásokra térnék át, viszont fontos tisztán látnunk, mit kell megoldanunk, mielőtt megpróbálnánk megoldani, hiszen egy nem létező – vagy rosszul beazonosított – probléma megoldásával nem vagyunk beljebb.

Térjünk rá tehát arra, hogy a jelenlegi helyzet miként hat a vásárlókra, a piacra és a marketingkommunikációnkra, hogy utána egyből rátérhessünk a gyakorlati megoldásokra!

Probléma Jelenség #1: Nehéz eljuttatni a mondanivalódat a célpiachoz

Az első jelenség, hogy nehéz eljuttatni a mondanivalónkat a célpiachoz. Az e-mail megnyitási arányok sokaknál nagyon alacsonyak. A célzás sem könnyű, különösen a Facebookon.

#start-yellow#

Voltál már olyan helyzetben, hogy egy nagy tömegben valaki kimondja a nevedet, és te automatikusan felkaptad a fejed? Ha jobban belegondolsz, te is rájösz, hogy ez azt jelenti, hogy az elméd befogadja az összes – mondom az ÖSSZES – “zajt”, viszont csak a számodra releváns információkra irányítja rá a tudatos elmédet, azon belül is a figyelmedet.

#end-yellow#

Jó tudni, hogy ez a marketingzajban is ugyanígy működik. Az emberek is látnak minden emailt, és látnak minden hirdetést, de csak arra figyelnek fel, amelyik az érdeklődési körükbe tartozik. Ezért van az, hogy egy e-mail vagy reklámüzenet lehet akár kéretlen, akár azonnal vonzó is ugyanannak a nézőnek, olvasónak, és ez csakis azon múlik, hogy az mennyire releváns a számára.

De hogyan érhetjük el, hogy az üzenetünk felkeltse az olvasók figyelmet? Olvass tovább, pont erről szól a következő pont!

Jelenség #2: Nehéz hatást kiváltani a mondanivalóddal

Nehéz hatást kiváltani, mert az emberek egyfajta „lefagyottságban” vannak, óvatosak a döntéshozatalban. Ehhez kapcsolódóan fontos felismerni, hogy az emberek nehéz időkben több kapcsolódásra van szükségük, és ezért első sorban empatikus személyekhez és márkákhoz szeretnének kötődni. Olyanokhoz, akikből süt az empátia, akik nem csak megmondják a tutit, hanem akikről süt, hogy tényleg értik, hogy mi a másik személy helyzete, és akikről kiderül, hogy ténylegesen segíteni akarnak. 

Jelenség #3: Nehéz hozzájutni a pénztermelő tevékenységekhez, a mindennapi rutintevékenységek könnyen megemésztik az összes időt

Sok KKV működése ad-hoc jellegű, kevésbé rendszerszerű, mint egy nagyvállalaté. Amikor a profit csökken, a stressz növekszik, az emberek szétszórttá válnak, és ha nincs egy jól megtervezett folyamat, amelyet a külföldi központ diktál – ahogy a multi cégeknél történik –, akkor könnyen eluralkodik a káosz, de legalábbis az elemekkel való állandó harc felemészti az összes időt. Ráadásul válságos időkben általában több döntést kell hozni, ami gyorsan kimeríti még a leg-harcedzettebb vállalkozó kreatív energiáit is. Ennek a helyzetnek is megvan a megoldása, amire hamarosan visszatérünk, de azt el kell ismerni, hogy a megoldás nem könnyű, és folyamatosan “résen kell lenni”, hogy ne vesszünk el a mindennapok küzdelmeiben.

Jelenség #4: Nem tudod, mi működik manapság a marketingben, ügyfélszerzésben

Ilyen gazdasági helyzetben könnyen előfordulhat, hogy kifogysz az ötletekből, és ami korábban működött, az már kevésbé, vagy egyáltalán nem működik. Emiatt nagyobb a nyomás a megfelelő döntések meghozatalakor, és lassabb a döntéshozatal. Ez tovább csökkentheti annak esélyét, hogy hatékonyan találjunk rá egy jól működő megoldásra.

Jelenség #5: Nehéz jó embereket találni, jókat megtartani

Mindannyian tapasztaljuk, hogy egy ideje nehezebb jó munkaerőt találni. Azt se felejtsük el, hogy a munkatársaink is ugyanebben a világban élnek, ahol az élelmiszerek ára emelkedik, őket is megcibálja az élet, úgyhogy teljesen természetes, hogy ők is stresszesek.

Most itt nem elsősorban a munkaerőpiaci helyzetről beszélek, hanem arról, hogy a stressz mindenkit érint, és ez a teljesítményt is jelentősen befolyásolja. Még a legjobb munkatársak is kevésbé tudják hozni a szokásos teljesítményüket, ha nincsenek a topon, és ha ezt megtetézzük azzal, hogy mi sem figyelünk rájuk kellőképpen, az tovább rontja az eredményeket.

De elég a problémákból, térjünk rá a megoldási javaslatokra!

A következő öt KKV "csodafegyver", öt módszer segíthet a fentebb említett kihívások leküzdésében, és lehetővé teszi, hogy előnyre tegyünk szert a versenytársakkal szemben.

Szépen sorban fogok haladni, és mindegyik fent felsorolt jelenségre mutatom magát a megoldást, olyan gyakorlatiasan, amennyire csak lehetséges egy ilyen cikk keretei között.

1. Személyre szabott kommunikáció

Az első kihívás, amit említettem, hogy nehéz eljuttatni a mondanivalónkat a célcsoporthoz.

A megoldás a kommunikáció személyre szabása. Ez azt jelenti, hogy minél többször kérj visszajelzést az ügyfeleidtől – például űrlapokon keresztül, feliratkozás után vagy vásárlás után, vagy bármikor. Gyűjts adatokat a preferenciáikról, akár olyan egyszerű módon, hogy egy e-mailben elhelyezel két alternatív linket – akár gomb formában –, és méred, és elmented, hogy az egyes feliratkozóid melyikre kattintanak, és ezt a későbbiekben az adott témával kapcsolatos preferenciájukként kezeled.

Ha az így beszerzett információk alapján szegmentálsz, azaz az egymáshoz jobban hasonlító vevőket kisebb csoportokba (szegmensekbe) sorolod, az egymáshoz jobban hasonlító kisebb közönségek számára sokkal hatékonyabb üzeneteket, tárgymezőket és cselekvésre ösztönző mondatokat fogsz tudni megfogalmazni. Ez javítani fogja az e-mailek megnyitási és átkattintási arányát, végső soron pedig a vásárlási arányokat is.

2. Személyes hangvétel

A második probléma az volt, hogy nehéz hatást kiváltani az emberekből.

Ezzel kapcsolatban fog segíteni, ha közvetlen és személyes hangvételt alkalmazol. A tegeződés ma már természetes, és KKV-ként az a luxus is rendelkezésedre áll, hogy kifejezheted véleményedet a piac történéseiről. A nagy cégek gyakran hiteltelenek ilyen téren, mert nem valódi személyek, hanem fizetett színészek adják az „arcukat” a márkához. Ezzel szemben, ha te, mint vállalkozó, a saját történeteidet és gondolataidat osztod meg, az hitelesebbé teszi a kommunikációdat

Kicsit kilóg, mégis a hatékonysága miatt fontos itt említeni azt a módszert, amit én "sorozatszemlélet"-nek nevezek. Ez azt jelenti, hogy ha az üzeneteid összefüggnek egymással és egy történetet mesélnek el, sokkal jobban bevonódnak az olvasók. Ezt mi azon túl, hogy szinte folyamatosan alkalmazzuk, egyik éves kampányunk során kifejezetten meg is mértük, és emlékeim szerint 15-20% közötti javulást hozott az adott kampány olvasottságában, és végső soron valószínűsíthető módon az eredményeiben is.

3. Automatizálás a hatékonyság növeléséért

A harmadik probléma, hogy nehéz hozzájutni a pénztermelő tevékenységekhez, és megvalósítani a legjobb projektötleteidet, mert a mindennapok idejét felemésztik a rutinfeladatok, és a váratlanul kezelendő helyzetek.

Erre a problémára nyújt jelentős enyhülést az automatizálás, amely a nyilvánvaló előnyökön túl lehetővé teszi azt is, hogy hatékonyabb belső kommunikációt és gyorsabb döntéshozatalt érj el. Az automatizált folyamatokkal ugyanis gyorsabban tudsz adatot gyűjteni arról, hogyan viselkedik a piac, így gyorsabban reagálhatsz a kialakuló helyzetekre, a speciális igényekre. Az automatizáció ráadásul segít átláthatóbbá tenni a cég belső működését is, mivel könnyebben követheted, kinek mi a feladata, hol tart ezekkel, és mennyire hatékony.

4. Rugalmasság és gyors alkalmazkodás

A negyedik kihívás, hogy sokszor nem tudjuk, mi működik a legjobban a piacunkon az ügyfélszerzés témájában. 

Az automatizált folyamatok rugalmasságot biztosítanak, mert a hatékonyabb időfelhasználás következtében lehetővé teszik, hogy sokkal gyorsabban tesztelj új módszereket, mint aki egész nap csak küzd az elemekkel. Ha például van egy új ötleted, könnyen duplikálhatod majd módosítás után újraindíthatod az alulteljesítő automatizmusodat, és így gyorsabban ki tudsz próbálni új megközelítéseket, hátha azok eredményesebbek. Ez egy hatalmas előny a nagyobb cégekkel szemben, amelyek lassabban tudnak alkalmazkodni és átalakítani a rendszereiket. KKV-ként így gyorsabban reagálhatsz az adatokra, és szükség esetén átcsoportosíthatod a költségvetést a legjobban teljesítő kampányok javára, amit a nagyobb versenytársak általában szintén nem tudnak gyorsan elvégezni.

5. Átlátható folyamatok és munkatársak motiválása

Az utolsó csodafegyver az átlátható folyamatok kialakítása. Az automatizációval lépésről-lépésre egyre több folyamatot tudsz bevezetni a cégedben, amelyek átláthatóvá teszik, ki mit csinál, mivel tölti az idejét, és milyen eredményes a munkájában. Ez a munkatársaid számára is világosabbá teszi a feladataikat, hiszen a rendszer „vezeti” őket. Így ráadásul kevesebb adminisztrációra is van szükség, plusz kvázi melléktermékként minden szükséges adat is automatikusan bekerül a rendszerbe. Ez nemcsak időt takarít meg, hanem mindenki számára könnyebbé,  követhetőbbé, és nem utolsósorban élvezhetőbbé teszi a munkát.

A fentiekben bemutattam neked öt hatékony KKV-csodafegyvert, amelyek segítenek felvenni a versenyt a nagyobbakkal. Ezeket a megoldásokat magam is alkalmazom, hiszen engem is érintenek ezek a kihívások, és tudom, hogy működnek.

Ha szeretnél még több részletet ismerni, és segítséget kapni a gyakorlati megvalósításban is, kérlek, maradj velem a következő cikkben is, mert mi már hónapok óta készülünk arra, hogy ezeket a módszereket átadhassuk neked.

Ebből a cikkből/videóból láthattad, hogy milyen konkrét megoldásokat javasolunk a KKV-k számára a válságos időkben. Most viszont arra is figyelmet fordítunk, hogy a módszerek mellett gyakorlati segítséget is nyújtsunk a megvalósításukhoz. 

A következő videóban számos példát fogsz látni, arra, hogy ügyfeleink hogyan érnek el kimagasló eredményeket a fent bemutatott módszerek felhasználásával.

A következő időszakban pedig nem csak a stratégiát mutatjuk meg, hanem a “mit és hogyan-t” is, sőt, még a kapacitást is biztosítjuk, amennyire csak lehet.

Célunk, hogy a kezedbe adjunk mindent, amire szükséged van ahhoz, hogy ezeket a módszereket a gyakorlatba is át tudd ültetni – konkrétan, azonnali lépésekkel és eszközökkel támogatva téged.

Köszönöm a figyelmes és odaadásod, amivel ezt a cikket befogadtad, és kérlek, tarts velem a következő részben is! Hamarosan a végére érünk ennek a sorozatnak, és minden lépést megosztok, amely segít neked abban, hogy a kezedbe vehesd a megoldást, és sikerrel alkalmazd az itt bemutatott módszereket.

Szerző
Csepregi Balázs
SalesAutopilot – társtulajdonos, ügyvezető.
A SalesAutopilot társtulajdonosa, ügyvezetője, valamint marketing- és értékesítési vezetője. 20+ éves marketing, projekt menedzsment és marketing rendszerépítési tapasztalatával, valamint a stratégiai megközelítésével hatékonyan segít a cég ügyfeleinek megtalálni a kreatív marketing és a megvalósíthatóság azon határterületét, ami a gyors fejlődéshez szükséges.

Heading

This is some text inside of a div block.

Heading

This is some text inside of a div block.

Próbáld ki teljes funkcionalitású ingyenes verziónkat akár most rögtön!

Ingyenes kipróbálás
Regisztrálj teljesen ingyenesen
Építs szabadon, korlátok nélkül
Spórolj időt, adj el többet