Az ügyfélélmény automatizálás célja, hogy elégedett és visszatérő vásárlói legyenek vállalkozásodnak a munkaráfordítás növelése nélkül. Cikkünkben bemutatjuk, hogyan használhatod ki az innovatív technológiai megoldásokban rejlő lehetőségeket az ügyfélélmény növelése érdekében!
Ügyfélélmény jelentése: mi az ügyfélélmény fogalma?
Az ügyfélélmény (angolul customer experience, röviden CX) sokat használt kifejezés marketinges körökben, de vajon mit jelent pontosan? Mutatjuk!
Ügyfélélmény fogalma: Az ügyfélélmény jelentése a vásárlók által megtapasztalt egyedi benyomás az üzleti tranzakció során. Fontos, hogy az ügyfélélmény a vásárlás előtti, közbeni és utáni szakaszra is kiterjed, így a folyamat minden szegmensét érdemes a vásárlói elvárások szerint alakítani.
Miért fontos az ügyfél-elégedettség növelése?
A Magyar Marketing Szövetség szerint: “az ügyfélélmény ma már az egyik legfontosabb versenyelőny a cégek számára, de a magyar vállalatok jelentős része ezen a téren még mindig hátrányban van”. Következzenek a legfontosabb érvek az ügyfélélmény növelése mellett!
Növelheti a fogyasztói lojalitást
Az ügyfélélmény növelése jelentősen fokozhatja a fogyasztói lojalitást, vagyis segíthet abban, hogy a vásárlóinkat hosszútávon megtarthassuk. Egy, a PwC által publikált 2023-as felmérés a fogyasztói hűséget befolyásoló tényezőket vizsgálta. A kutatás eredménye szerint a márkaelhagyás legfőbb oka a rossz ügyfélélmény volt. A megkérdezettek mintegy 37%-a válaszolta, hogy a márkaváltás oka a termékkel vagy szolgáltatással átélt negatív ügyfélélmény. Ez az arány még magasabb volt a fiatal generációk körében.
Csökkenti a költségeket
A legtöbb vállalkozás esetén igaz, hogy drágább az ügyfélszerzés, mint a megtartás. Ebből pedig logikusan következik, hogy a költségek csökkenthetők az ügyfélmegtartás fokozásával. Ennek egyik eszköze lehet, ha tudatosan javítjuk és fokozzuk az ügyfélélményt. Így elkerülhető, hogy az ügyfélszerzésre költött jelentős összeg kárba vesszen és a vásárlók a konkurencia karjaiban végezzék.
Hatékony marketing eszköz lehet
Bár a marketing szó hallatán kevesen asszociálnak elsőként az ügyfélélmény javításra, mégis az egyik legfontosabb eszköz. Következzen pár adat, amely ezt szemlélteti!
- Az ügyfél élettartam-érték az első és utolsó vásárlás között generált összes nettó nyereség mértéke egy vásárlóra vetítve. Értelemszerűen a hosszú távú profitmaximalizálás érdekében érdemes minden marketing taktikák bevetni ennek növelésére. A CX fokozásával jelentősen emelhető az ügyfél élettartam-érték. Az Egyesült Államokban évente összesen 1,6 billió dollárt veszítenek a vállalatok amiatt, mert a fogyasztók márkát váltanak a negatív ügyfélélmény miatt.
- Míg az elégedett vásárlók 72%-a 6 vagy több emberrel osztja meg a pozitív élményeket, addig az elégedetlen ügyfelek 15 vagy több személynek adják át a kellemetlen tapasztalatokat.
- A korábbi vásárlási élménnyel elégedett vásárlók akár 140%-kal is többet költhetnek.
- Egy kutatásban 10-ből 8 vásárló mondta, hogy az ügyfélélmény legalább olyan fontos számára, mint a termék vagy szolgáltatás maga.
Win-win helyzethez vezet
Fontos megemlíteni, hogy az ügyfélélmény optimalizálás kölcsönösen előnyös helyzethez vezet: egyszerre képes a vállalkozás nyereségességét fokozni és elégedetté tenni az ügyfeleket. Azok a márkák, akik igazán profik a CX fokozásában, gyakran úgynevezett szerelem márkává (angolul love brand) válhatnak.
Így segíthet az ügyfélélmény automatizálás
Nem véletlen, hogy az ügyfélélmény fejlesztésével a multinacionális cégek külön szakértői csapatot bíznak meg, hiszen az egyik legfontosabb marketing eszköz lehet. Azonban egy átlag KKV számára ez általában nem lehetséges. Itt jön a képbe az ügyfélélmény automatizálás, amelynek célja, hogy elégedett és visszatérő vásárlói legyenek vállalkozásodnak a munkaráfordítás növelése nélkül. Íme pár szemléletes példa, hogyan fest ez a SalesAutopilot segítségével.
1. Példa: Egyedi képeslap, személyre szabott kedvezménnyel szülinap alkalmával
A SalesAutopilot segítségével az egyszerű és intuitív technikai beállításokat követően 100%-osan automatizálható az alábbi folyamat:
- Regisztrációkor a vásárló megadta születési dátumát, így a rendszer a szülinap hetében automatikusan elkészít egy személyre szabott digitális képeslapot.
- A kreatív egy névre szóló kedves üzenetet tartalmaz és egy egyedi kedvezményes kuponkódot (például “BOLDOG-SZULINAPOT-ADAM”), amelyet a vevő tud használni a webáruházban.
- A vevő egyszerre részesül egy kellemes meglepetésben és lehetőséget kap a kedvezményes vásárlásra. Ehhez pedig semmi dolgunk nincs, csak egyszer konfigurálni az ügyfélélmény automatizmust.
2. Példa: Nem várt meglepetés évforduló alkalmával
Szeretnél kitűnni a többi márka közül? Mit szólnál a lehetőségekhez, hogy a megszokott emailek helyett egyedi postai levéllel köszönöd meg a vásárlók hűségét? A SalesAutopilot ebben is segítségedre lehet:
- A regisztráció vagy első vásárlás évfordulóján a rendszer személyre szabott köszönő levelet készít a fogyasztónak.
- Amennyiben rendelkezel erre alkalmas nyomtatóval, az egyedi levelet időzítve kinyomtatja.
- Ezt követően nincs más dolgod, mint feladni a leveleket, melyekkel megkülönböztetheted magad más cégektől!
3. Példa: Folyamatos kommunikáció a megrendelés státusz változásról
A fogyasztók számára kiemelten fontos a gyors és megbízható megrendelés teljesítés. Tedd még kellemesebbé az élményt az automatikus megrendelési státusz kommunikációval, mely email vagy SMS üzenetet küldhet:
- beérkezett megrendeléskor,
- sikeres fizetéskor,
- rendelés raktárba kerülésekor,
- rendelés futárhoz kerülésekor,
- kiszállításkor.
A fenti példákon túl több száz lehetséges mód van arra, hogy automatizáld az ügyfélélményt. A megfelelő szoftver használatával kizárólag csak a képzelet szab határt a kreatív megoldásoknak.
SalesAutopilot: a digitális ügyfélélmény menedzser, aki pontosan tudja, mire van szüksége cégednek
A SalesAutopilot kisvállalatok számára létrehozott cégautomatizálási szoftver, amely egy csomagban tartalmazza a következőket:
- marketing automatizálás,
- ecommerce automatizálás,
- email marketing automatizálás,
- háttérfolyamat automatizálás.
Repítsd a következő szintre vállalkozásod és tegyél szert egy olyan “digitális ügyfélélmény menedzserre”, aki pontosan tudja, mire van szüksége cégednek!